Ecommerce fulfilment is een trend van de laatste jaren die sterk aan het toenemen is. Steeds meer consumenten doen hun aankopen niet meer fysiek, maar kiezen veelal voor webshops. Zeg nou zelf, wat is er nu makkelijker om via een paar stappen al je aankopen te kunnen doen. Geen gereis, geen moeite en geen tijd, het kan allemaal vanuit je luie stoel. De grote internetwinkels zien hun hun omzetten alleen maar stijgen over de laatste jaren. Ecommerce fulfilment is niet anders dan de afhandeling van de orders bij deze webshops.

Uitbesteden E-fulfilment proces aan bedrijven

Veelal besteden webshops het e-fulfilment uit aan bedrijven, die zorgen voor de complete afhandeling. Het proces wat uitbesteedt wordt gaat vanaf de ontvangst van goederen tot aan verzending van deze goederen en aflevering bij de consument thuis. Een logistiek proces dat om precisie en nauwkeurigheid vraagt om een juiste stroom van goederenverwerking te krijgen.

Inslag en opslag van goederen in warehouse

Het ecommerce fulfilment proces begint met de inbound, ook wel inslag genoemd. Dit houdt in het ontvangen van de goederen. Deze goederen worden geleverd door de fabrikant. Als deze goederen in ontvangst worden genomen, dan worden deze geregistreerd. De volgende stap die volgt is de opslag van de ontvangen artikelen. Deze worden gestald in het warehouse, vaak zijn dit grote opslagplaatsen zoals magazijnen.
Goederenverwerking bij ecommerce fulfilment

De consument heeft ondertussen zijn orders ingevoerd via de webshop, die inmiddels zijn opgeslagen in het warehouse. De orders die gedaan zijn door de consument worden gepicked in de opslagplaats. Eenmaal gepicked, dan wordt de bestelde order verpakt. Als de order verpakt is komt er een adresetiket op en wordt deze voorzien van een pakbon. Nu zijn de goederen gereed om te worden afgeleverd bij de klant.
Verwerken van retouren is belangrijk proces

Een volledig logisch logistiek proces, wat begint bij het plaatsen van een order door de consument en eindigt bij de voordeur van de consument alwaar de geplaatste bestelling wordt afgeleverd door de bezorger. Ecommerce fulfilment heeft tegenwoordig als onderdeel ook nog het verwerken van retouren. Ook dit is een belangrijk aspect, om zo de klanttevredenheid hoog in het vaandel te houden.
Logistieke proces staat voorop bij ecommerce fulfilment

Mensen vergissen zich nog wel eens in de betekenis van ecommerce fulfilment. Vaak wordt gedacht aan reclame-uitingen van webshops, maar daar heeft het gehele proces niets mee te maken. Het heeft geen enkele betrekking tot de marketing- of reclamestrategie van de webshops. Daarbij kan eerder gedacht worden aan online marketing, wat de focus heeft om webshops zo goed mogelijk vindbaar te krijgen voor de consument.

De focus bij ecommere fulfilment ligt op het gehele logistieke proces van afhandeling van orders. Dat is het allerbelangrijkste uitgangspunt voor e-fulfilment bedrijven, die ervoor moeten zorgen dat proces continu soepel verloopt. Uiteindelijk gaat het erom dat de consument zijn geplaatste bestelling zo snel en zo goed mogelijk thuis krijgt geleverd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *