Wanneer je langs de schappen van een gemiddelde supermarkt loopt zie je een overvloed aan producten en keuzes. Van sommige producten verwacht je het niet, maar al deze producten zijn ooit ontwikkeld en verzonnen. Voor sommige producten geldt natuurlijk ook dat dit proces succesvoller en beter is verlopen dan voor andere. Het blijft echter een feit dat al deze producten ooit ontwikkeld en bedacht zijn. Wanneer jij benieuwd bent hoe dit werkt, dan heb ik iets voor je. In deze blog leg ik je in drie fases uit hoe je exact een product moet ontwikkelen.

Begin bij een testgroep

Vaak wordt vergeten dat alleen een idee niet voldoende is. Jouw idee moet namelijk ook in de smaak vallen bij je potentiële klanten. Een goed product sluit perfect aan bij je doelgroep en past bij de wensen en behoeftes van je consument. Om dit van te voren te kunnen testen moet je gebruik maken van testgroepen. Dit zijn groepen gebaseerd op overeenkomsten binnen je doelgroep. Je kunt deze groep het beste zien als een ideale afspiegeling van je doelgroep in het klein. Zorg dat je deze testgroep tijdens het gehele ontwikkelproces betrekt zodat je zeker weet dat je product niet minder succesvol wordt door kleine aanpassingen die toch niet helemaal gewenst waren door je doelgroep.

Het concept

De tweede stap is concept design. Hierin maak je de blauwdruk voor je uiteindelijk te ontwikkelen product. Zorg dat je alle mogelijke opties inzichtelijk maakt in dit concept. Deze fase gaat je namelijk enorm helpen om de rest van je project soepel te laten verlopen. Een goed concept is goud waard. Zorg ook weer dat je de testgroep nauw betrekt bij het hele concept design. Wanneer je vragen stelt over het concept, stel dan geen vragen in de strekking:’hier is mijn concept wat vind je ervan’, maar stel gerichte vragen over kleine onderdelen.

De ontwikkeling

De laatste stap binnen de ontwikkeling van je product is natuurlijk productontwikkeling. In deze fase ga jij ervoor zorgen dat je product uiteindelijk vorm krijgt en ontwikkelt wordt. Zorg dat je het product in sprints laat ontwikkelen. Dit is namelijk belangrijk zodat je steeds kleine aanpassingen aan het product en het concept kunt blijven testen met je testgroep.

De laatste fase: marketing

De laatste en eigenlijk een fase die buiten productontwikkeling staat is marketing. Ook hierbij is het van belang dat je de input van je testgroep gebruikt om de marketing motor aan te sturen. Gebruik de feedback van je testgroep zodat jij zeker weet dat het daar niet aan ligt.

Dan rest mij alleen nog veel succes!

Ik wens je ontzettend veel succes bij het ontwikkelen, designen en lanceren van je eigen product.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *