Influencer marketing wordt als maar populairder. Maar nog niet iedereen weet wat Influencer marketing inhoud. Influencer marketing maakt gebruik van social influencers die via hun social media kanalen een specifieke doelgroep weten te bereiken. Merken en bedrijven zetten Influencers steeds vaker in om hun producten of diensten te promoten.

Social Influencers zijn hot!

Social Influencers zijn supersterren, vloggers en bloggers met een grote en actieve achterban, deze personen zijn invloedrijk in hun eigen branche of niche. Supersterren zijn de personen van het witte doek. Bloggers hebben een eigen webpagina waarop zij content plaatsen en die vervolgens weer deelt via andere social media kanalen. Vloggers filmen juist over een onderwerp en geven dat weer op kanalen als Youtube en Vine.

Influencer marketing op Instagram

Instagram is op dit moment het meest effectief en gebruikte social media kanaal. Op Instagram kan je door middel van een post soms honderden, duizenden of zelfs tienduizenden mensen tegelijk bereiken. Op Instagram is het heel goed mogelijk om een duidelijke doelgroep aan te spreken in combinatie met een aantal relevante hashtags. Dit is de aandacht die je nodig hebt en wilt voor jouw merk of product.

Waarom zet je Influencer marketing in?

Er zijn een aantal redenen voor het inzetten van Influencers, een daarvan is het grote bereik en engagement dat een Influencer kan genereren. Volgers van de Influencer vertrouwen de persoon of kijken tegen deze persoon op. Zodra er een post geplaatst wordt zijn de volgers er vliegensvlug bij. Een aantal branches waar Influencer marketing heel groot is zijn, kleding, cosmetics en travel. Social Influencers brengen de producten of diensten onder de aandacht bij hun volgers en stimuleren hen om actie te ondernemen.

Influencer marketing ook voor B2B

Een aantal tips voor het implementeren van Influencer marketing:

  • Verdiep je eerst in wat Influencer marketing inhoudt
  • Zorg dat je duidelijk in beeld hebt welke Influencers je waar vandaan wilt halen
  • Bereik is niet alles, check of de doelstellingen ook aansluiten bij de mogelijkheden

Het aantal volgers bepaald niet of een Influencer goed is of niet. Natuurlijk speelt dit een rol maar er zijn nog een aantal factoren. Micro Influencers hebben over het algemeen meer engagement en dit heeft de oorzaak dat de micro Influencers meer interactie hebben met hun volgers. Des te hoger de interactie des te hoger de kans bestaat dat de volgers interesse opwekken voor het gepromote product of dienst.

Even samenvattend

Door de toenemende populariteit van Influencer marketing is het belangrijk dat elke organisatie bij voorhand weet waar zij mee in zee gaan. Social Influencers zijn personen met een groot aantal volgers op social media. Die, indien op de juiste manier ingezet, een specifieke doelgroep kunnen activeren tot een aankoop of interesse in een product of dienst. Social Influencers zijn supersterren, bloggers of vloggers. Instagram is het grootste social media platform op dit moment. Redenen voor het inzetten van Instagram Influencer marketing zijn onder andere de engagement en het bereik dat je kan creëren. De belangrijkste tip is dat je altijd verder moet kijken dan het bereik. Kleinere Influencers kunnen juist effectiever zijn dan grotere!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *