Online marketing wordt ingezet om een boodschap over te brengen van een merk, product of diensten van een bedrijf. Deze boodschap wordt middels webgebaseerde kanalen verspreid. Denk hierbij aan e-mail, sociale media, display-advertenties, zoekmachine-optimalisatie en meer. Het doel hiervan is om potentiële klanten te bereiken via de diverse kanalen waar ze online lezen, winkelen of socializen. Een online marketing bureau specialiseerd zich hierin en behaald vaak de optimale resultaten met een uitgewerkte campagne.

Dagelijks wordt het internet gebruikt voor zakelijke en persoonlijke doeleinden. Dit heeft geleid tot veel nieuwe kanalen waarop reclame ten marketing toegepast kan worden. Er zijn vele voordelen en uitdagingen verbonden aan online marketing. De focus ligt voornamelijk op digitale media waarop virtuele bezoekers getrokken worden, te binden en te converteren naar klanten. Het verschil met traditionele marketing zijn de gebruikte media. Voorheen omvatte het: gedrukte advertenties, reclameborden, televisie en radio.

In de tijd voor online marketing waren de kosten voor het uitbrengen van producten of diensten vaak onbetaalbaar. Ook was het nog erg lastig om de resultaten te meten. Met nationale tv-reclamecampagnes werd aan de hand van focusgroepen onderzocht in hoeverre een merk bekend was onder de focusgroep. Door deze beperkte methoden was het haast onmogelijk om gecontroleerd te experimenteren met campagnes. Tegenwoordig is het heel anders. Iedereen met een online bedrijf kan aan de slag met online marketing door een website op te zetten en een campagne op te starten tegen veel lagere kosten.

Voordelen van online marketing

Een belangrijk voordeel van het gebruik van online kanalen voor marketing van een bedrijf of product is de mogelijkheid om de impact van een bepaald kanaal te meten, evenals de manier waarop bezoekers via verschillende kanalen interactie hebben met een website of ervaring op de bestemmingspagina. Van de bezoekers die converteren naar betalende klanten. Een verdere analyse kan worden uitgevoerd om te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn bij het verwerven van waardevolle klanten.

Analytics voor web- of mobiele app-ervaringen kan helpen bij het bepalen van het volgende:

  • Welke online marketingkanalen het meest kosteneffectief zijn om klanten te werven, op basis van de succespercentages van bezoekers aan klanten en de kosten van die bezoekers.
  • Welke kanalen zijn effectief in het verwerven en genereren van een hogere levenslange waarde voor klanten – zoals e-mailmarketing, dat terugkerende aankopen naar eerdere klanten drijft.
  • Welke cohorten klanten vertonen een sterk engagementgedrag en een groot potentieel voor upsells, zoals software of mobiele apps, die verwachten meer producten aan klanten met een hoge betrokkenheid te verkopen.

Online marketing kan ook druk en concurrerend zijn. Hoewel de mogelijkheden om goederen en diensten aan te bieden in zowel lokale als verreikende markten aan kracht winnen, kan de concurrentie aanzienlijk zijn. Bedrijven die investeren in online marketing kunnen de aandacht van bezoekers moeilijk vinden omdat het aantal bedrijven dat hun producten en diensten online aanbiedt ook moeilijk te behalen is. Marketeers moeten een balans vinden tussen het bouwen van een unieke waardepropositie en merkstemming bij het testen en bouwen van marketingcampagnes op verschillende kanalen.

Van start gaan met online marketing

De eerste stap om aan de slag te gaan met online marketing is om uw doelen te evalueren en ervoor te zorgen dat ze meetbaar zijn. Voor advies op maat kunt u de website van www.think-online.nl bezoeken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *